torsdag 14. mars 2013

TOPP15 TV-serier

Jeg har alltid likt å følge med på TV-serier, og jeg blir som regel avhengig om det er en serie jeg liker. Jeg har med andre ord sett ganske mange forskjellige oppigjennom årene. Ikke alle er like fengende såklart, men noen sitter i en lange etter at serien er ferdig. Dette er mine topp 15 favoritter.

1. BUFFY THE VAMPIRE SLAYER (1997-2003)



Joss Whedons første serie er genial. Buffy the Vampire Slayer er spennende, morsom, skummel, engasjerende, fasinerende, dyp,overfladisk, sammensatt, gjennomtenkt og ikke minst avhengighetsdannende. Sarah Michelle Gellar er perfekt i hovedrollen, og alle suporting skuespillerne er troverdige i sine roller. Mine personlige favoritter er Charisma Carpenter i rollen som Cordelia og Emma Caulfield i rollen som Anya. (For meg inngår de to første sesongene av spin-off serien Angel under Buffy. Angel som egen serie er crap, men sesong en og to har enkelte historier som samkjører med hovedplottet i Buffy. Pluss to sesonger til med Cordelia skader ikke, selv om produsentene klipper henne kort og bleker henne blonde.)

2. WILL & GRACE (1998-2004)



Min favoritt sit-com. Jeg elsker karakterene i denne serien. Jeg elsker alle referansene. Dette var åtte år med topp underholdning og mange hysteriske latterannfall fra min side.

3. AMERICAN HORROR STORY (2011- )



American Horror Story har alt. Fantastiske karakterer. Fin blanding av horror og melodrama. En flott atmosfære. Jeg liker også at serien er en antologi. Dette gir mulighet for mange fler fantastiske historier i det makabre!

4. DESPERATE HOUSEWIVES (2004-2012)



Desperate Housewives er den perfekte blanding av såpe, mystikk og humør. Helt siden jeg så Bree Van De Camp (Marcia Cross) for første gang har hun vært en av mine favorittkarakterer. Serien hadde en liten nedgang for meg i sesong seks, men plukket opp plott fra begynnelsen i de to siste sesongene, og avsluttet på topp. Dette er også den siste serien jeg fulgte med på ukentlig da den gikk på TV.

5. DAWSON'S CREEK (1998-2003)



Den første serien jeg så på fast hver uke. Den vil alltid ha en spesiell plass i hjertet mitt. Jeg elsker også alle film referansene i serien og at karakterene analyserer alt.

6. ALLY MCBEAL (1997-2002)



Jeg oppdaget ikke Ally McBeal før jeg var godt oppe i tyveårene. For meg var dette tidligere en av de seriene mamma så på da jeg var liten som jeg ikke helt forsto. Men jeg forstår godt nå. Seriens fantastiske måte til å få alt karakterene gjør og sier til å handle om sex er "funny as hell". Lucy Liu som Ling er priceless.

7.SEX AND THE CITY (1998-2004)



Dette er en serie jeg virkelig ikke likte. Trodde jeg. Det viste seg at etter jeg kjøpte boksen med alle episodene på platekompaniet (hey, den kostet 300 spenn), viste det seg at jeg hadde sett samtlige episoder på TV fra før. Bare ikke i riktig rekkefølge. Etter å ha fulgt jentene på ferden igjennom utallige menn og cosmo's i Manhattans travle gater (i riktig rekkefølge) har Sex and the City nå blitt en av mine favoritter.

8. HEROES (2006-2010)



Jeg var hooked på Heroes fra begynnelse til slutt. Jeg elsker utseende på serien, og seriens oppbygning. Zyler vil for alltid være en av de skumleste og hotteste (takk Zachary Quinto) skurkene på TV noensinne. Serien ble desverre kansellert etter fire sesonger, men avsluttningen var perfekt etter min mening.


9. DOWNTON ABBEY (2010- )



Downton Abbey er addictive. Serien er visuellt nydelig å se på, og såpeplottet fengende å følge med på. Virkelig et gjennomført kostymedrama. Maggie Smith i rollen som The Dowager Countess of Grantham er uimotståelig.

10. POPULAR (1999-2001)



Dette er en fucked-up serie. Iallefall når den er på sitt beste. En High School der blondinene og brunettene er bitre fiender, er midt i blinken for meg. Mary Charry er den beste karakteren noensinne. Serien ble desverre kansellert etter to sesonger.


11. HAPPY ENDINGS (2011- )



Når jeg først er inne på fucked-up serier, er Happy Endings den perfekte (om ikke litt annerledes) oppfølger til Popular. Seriens humor er identisk med min egen, og jeg håper serien holder seg på lufta i mange år fremmover. Brad og Jane er mitt favoritt TV-par, og Penny er fantastisk.

12. COUGAR TOWN (2009- )



Hva skjer da du tar skuespillere jeg liker å putter de i samme serie? Jo, da ender du opp med Cougar Town. Denne serien, i likhet med Happy Endings, er akkurat tilrettelagt min humor. Elsker at de drikker vin samme hva de gjør.

13. VERONICA MARS (2004-2007)



Kristen Bell er søt. Kristen Bell som Veronica Mars er enda søtere. Spennende mysterier og en Nancy Drew fra det 21. århundre utgjør en god kombinasjon. Serien ble desverre kansellert etter tre sesonger.

14. MURDER, SHE WROTE (1984-1996, 1997, 2000, 2001 og 2003)



Mord, mysterier og Angela Lansbury. Den perfekte kombinasjon. Ja, Murder, She Wrote bruker den samme formelen i samtlige episoder. Men det funket for Amerika i 12 år, og det funker for meg! Serien ble tatt av skjermen i 1996, men etter stor etterspørsel fra fansen ble det produsert fire filmer i ettertid.

15. UNITED STATES OF TARA (2009-2011)



Min favoritskuespiller, Toni Collette, i en rolle med multiple-personalities? JA TAKK! Toni Colette er en fantastisk skuespiller, og hun får virkelig vist sine ferdigheter i denne serien. Etter tre sesonger ble serien kansellert, men også i dette tilfellet var det den perfekte (tilfeldige) avslutning på plottet.



Dette var min toppliste, hva er din? Legg gjerne igjen i kommentaren under.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar