søndag 2. mars 2014

TOPP10: "Best Picture" Oscar vinnere

I kveld braker det løs med den 86 Academy Awards, bedre kjent som The Oscars. Jeg skal selvfølgelig sitte våken hele natten å få med meg utdelingen, og jeg er veldig spent på hvilken film som vinner "Best Picture" i år. Dette fikk meg til å tenke på tidligere vinnere, og det resulterte i min egen TOPP10 beste film vinnere. Enjoy ;)

10. Grand Hotel 1932



Grand Hotel er en meget underholdende film, som tar for seg forviklinger på et stort hotell med mange viktige gjester. Filmen er og kjent for Greta Garbos legendariske replikk "I want to be alone".

9. Rebecca 1940



Etter min mening en av Hitchcocks aller beste filmer, Rebecca er spennende, creapy og full av hemmeligheter.

8. Casablanca 1943



Casablanca er en av mine favoritter innen romantiske thrillere, og Ingrid Bergman stråler på skjermen.

7. Gone With the Wind 1939



Gone With the Wind er episk. Det samme er Vivien Leigh sitt portrett av Scarlett O'Hara. Jeg elsker også Clark Gables sluttreplikk "Frankly, my dear, I don't give a damn".

6. Out of Africa 1985



En av Meryl Streeps beste rolletolkninger. Historien om danske Karen Blixen sitt opphold i Afrika er rørende, morsomt og meget dramatisk.

5. From Here to Eternity 1953



Enda en "all-cast" film som funker til fingerspissen. Montgomery Clift stråler i rollen som ex-bokseren stasjonert på Hawaiis militærbase rett før angrepet på Pearl Harbor.

4. Driving Miss Daisy 1989



En av mine favoritt "feel-good" drama filmer. Samspillet mellom Jessica Tandy og Morgan Freeman er fantastisk og filmen er full av små og store rørende øyeblikk.

3. The Sound of Music 1965



En av de største musikaler udødeliggjort på film. Julie Andrews er sjarmerende i rollen som Maria, nonneaspiranten som blir sendt til Von Trapp familien som guvernante. Filmen er full av uforglemmelige sanger, og er en av mine absolutt favoritt musikaler.

2. All About Eve 1950



Bette Davis og Marilyn Monroe i samme film? Ja takk! Bette Davis gjør tidenes comeback i rollen som Margo Channing, Broadways favoritt skuespillerinne. Anne Baxter spiller Eve, en slu og utspekulerte fangirl som gjør alt hun kan for å stjele rampelyset. Filmen er full av fantastisk dialog, og min personlige favoritt er Davis's "Fasten your seatbelts, it's gonna be a bumpy night".

1. Titanic 1997



Titanic er Titanic. Nuff said.


Dette var mine personlige favoritter av tidligere vinnere, så gjenstår det bare å se om listen ser annerledes ut i morgen. God Oscarnatt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar